Kerstmand doneren?

Velen kennen Joyce Ultee als gedreven ondernemer. Samen met haar broer Pascal is zij eigenaar van Capriole Coffee Service en Capriole Café. Daarnaast zet Joyce zich al jarenlang in voor Stichting PASpoort. In deze decembermaand is ze druk bezig om zoveel mogelijk kerstmanden bij de gezinnen in India te krijgen. Wat houdt de stichting in en hoe ziet de kerstactie eruit? We vragen het Joyce!

Hi Joyce, kan jij ons vertellen hoe jullie op het idee voor de stichting zijn gekomen?

“Natuurlijk. In 2008 heb ik de stichting samen met mijn ouders opgericht. Dat was na ons bezoek aan India waar we met eigen ogen de armoede en behoefte aan hulp zagen. We deden al een aantal kleinschalige en ondersteunende projecten, maar niet in de vorm van een stichting. Dus in 2008 hebben we officieel Stichting PASpoort opgezet, zodat we meer voor de vrouwen en kinderen in nood kunnen betekenen.”

Wat een prachtig initiatief. En wat zijn voorbeelden van projecten die jullie doen voor Stichting PASpoort?

“Dat is een hoop. Een voorbeeld van een project dat we al deden voordat de stichting bestond, is het doen van oogmetingen in de diverse dorpen en scholen. Dat doen we nu nog steeds. Een bijzonder project is en blijft de zomerkamp. Waarbij de kinderen een week lang naar het kamp komen om de iedere dag van ‘s morgens vroeg tot laat in de middag te spelen, ontspannen en ondertussen ook te onderwijzen.

Maar er zijn nog meer projecten. Zo renoveren we de woningen/hutten van gezinnen waarbij de situatie zeer dringend is, realiseren we de aanleg van toiletten en rioleringen, bieden we onderwijs aan de kinderen en doen we een jaarlijkse kerstactie om de gezinnen te laten genieten van de feestdagen.”

Wauw, dat klinkt bijzonder. En jij bent zelf jaarlijks aanwezig bij het zomerkamp?

Joyce en haar man Paul tijdens een zomerkamp

“Ja, een kamp klinkt misschien niet méga bijzonder voor ons, maar wij hebben hier in Nederland genoeg te doen in de zomervakantie. Voor de kinderen uit de arme gezinnen in India is dit de week waar zij het hele jaar naar uitkijken. De kinderen staan ‘s ochtends al om acht uur ‘s bij ons op het kamp nadat ze al anderhalf uur hebben gewandeld om daar te komen. Ze hebben de hele dag vermaak en krijgen ook nog gezond en lekker eten, tussendoortjes en stukken fruit. Het is echt een feestweek voor ze. De kids zijn zo gelukkig en daar worden wij ook gelukkig van.”

Mooi! En kan je iets meer vertellen over de kerstactie?

“Ja, de decembermaand staat jaarlijks in het teken van de kerstmanden. Deze doneren wij op 24 december aan de gezinnen die het enorm hard nodig hebben. Zo kunnen zij ook genieten van de feestdagen en de rest van de maand. De kerstmanden worden uitgedeeld uit zo’n 300 gezinnen waarbij de producten voor de manden lokaal worden ingekocht door onze coördinatoren, Lydia en Jane. Nu proberen we donateurs te werven, zodat we zoveel mogelijk kerstmanden kunnen langsbrengen.”

Dat is nog eens een mooie kerstgedachten. Wat zit er in zo’n kerstmand?

“De kerstmand is gevuld met verse producten zoals groenten, een hele kip en fruit. Ook houdbare producten zoals aardappelen, rijst, olie, meel en meer. Ook in deze tijd met covid zorgen we voor mondmaskers en desinfectiespray. Natuurlijk kan een feestelijke kerstcake niet ontbreken.”

Klinkt als een goedgevulde mand. Hoe kunnen wij doneren?

“Voor iedere tien euro die wordt gedoneerd, kunnen wij één mand geven aan een gezin. Van deze mand kan zo’n gezin een maand eten. Dus mocht je tien euro (of meer) kunnen missen, dan kun je een mand sponsoren door het bedrag over te maken op rekeningnummer NL96 ABNA 0618134727 t.n.v. Stichting PASpoort. Ook kun je via dit betaalverzoek een bedrag overmaken.

Wat goed, ik ga het overmaken. Ik ben nog benieuwd, hoe zie jij de toekomst van Stichting PASpoort?

“Wat ik vooral hoop, is dat alle kinderen die we op wat voor manier dan ook steunen, een goed bestaan kunnen hebben. Het begint bij de kinderen die een droom en een toekomst voor ogen moeten hebben. Natuurlijk hopen we de gezinnen zo lang mogelijk te blijven steunen.

En wat betreft de stichting zijn we redelijk kleinschalig. Wij hebben Lydia en Jane ter plekke die ervoor zorgen dat alles goed gaat en dat wij persoonlijk contact hebben met alle gezinnen. Ook gaat élke cent naar de stichting. Het belangrijkste is dat alles wat we doen, dat we dat succesvol doen. Dat gebeurt nu en wie weet wat de toekomst brengt.”

Vorige

Actie van TUI at Home Saskia