Het verhaal van: Rochelle en Rhea

Het geven van een eenmalige donatie, een periodieke gift of het sponsoren van een kind. Het is prachtig om te zien wat het betekent voor de kinderen en vrouwen in in India. Maar wat kan er gedaan worden met donaties? Dat laten we graag zien aan de hand van verhalen. Zo is er het verhaal van Rochelle en Rhea, twee lieve meiden die (weer) een toekomst hebben door een periodieke gift van Joyce en Robert.

De eerste ontmoeting

Joyce Ultee is voor de stichting samen met Robert naar India gereisd in 2012. Tijdens de reis ontmoetten zij Socorine voor het eerst. Moeder van twee prachtige dochters van vijf en drie jaar. Haar man is twee jaar overleden en is nu kostwinnaar.

Dag en nacht werken voor het gezin

32 jaar, dat is de leeftijd waarop vader Alex in 2010 is overleden aan maagkanker. Hij was een ‘Rickshaw driver’, voor ons bekend als chauffeur van een tuk tuk, waarmee hij zijn jonge gezin kon onderhouden. Helaas liep dat anders en vanaf 2010 stond Socorine er alleen voor.

Moeder Socorine op de markt om vis te verkopen

Na het overlijden van haar man woont Socorine in een eenkamerwoning met haar kinderen en schoonmoeder in een buitenwijk van Margao. Ze is de kostwinnaar van het gezin door overdag aan de slag te gaan als huishoudster en ’s avonds vis te drogen die ze later kan verkopen op de markt. Haar totale inkomen komt neer op 2500 INR per maand. Omgerekend is dat 30 euro.

Dochters naar school

Een van de dochters is Rochelle, vijf jaar en een slimme meid. Ze is verlegen en erg dun, alert op de behoeften van haar moeder en zorgt voor haar kleine zusje Rhea als haar moeder niet thuis is. Socorine hoopt dat haar kinderen onderwijs kunnen krijgen. Iets dat zij en haar man nooit hebben gehad, want door de armoede verlieten zij school in de 5e en 7e klas. Zo moest vader Alex gaan werken, omdat zijn vader stierf toen hij negen jaar oud was.

Herhaling proberen te voorkomen

Het is zo’n aangrijpend verhaal waar de geschiedenis zich lijkt te herhalen. Joyce en Robbert willen iets betekenen voor het gezin, zodat de kinderen een studie kunnen doen. Daarom spreken ze een periodieke gift af. Daarmee steunen ze met een vast bedrag per jaar – voor minimaal vijf jaar. Zo is het voor de stichting mogelijk om kinderen gegarandeerd een schoolopleiding te laten volgen. Na vijf jaar kijken ze wat de kinderen op dat moment nodig hebben en wat daaraan gedaan kan worden.

Naar school, renovatie woning en blije dochters

Door de jaren heen bouwt het gezin in India een band op met Robert en Joyce. Dat vinden zij beiden erg fijn. Belangrijke momenten in het leven van het gezin maken zij mee door op de hoogte gehouden te worden via Lydia en Jane. Ook gaat Joyce ieder jaar naar India, bezoekt ze het gezin en begeleid zij het zomerkamp waar de kinderen aan deelnemen.

Rochelle en Rhea gaan beiden naar school en doen goed hun best. Ze hebben het naar hun zin. Wel worden de meiden steeds ouder en de leefomstandigheden waren niet langer veilig voor een moeder en twee dochters. Zo moesten zij buiten op straat ‘douchen’ met een zeil als gordijn en kookten zij op open vuur. Erg gevaarlijk. Daarom heeft de stichting via sponsoring en donaties een bedrag kunnen realiseren voor de verbouwing. In 2017 begon de verbouwing. Daarbij heeft de familie van Socorine bijgedragen met alles wat ze konden doen. Zoals het slopen, het graven, het metselen. Het was echt een bijzonder project waar met liefde aan werd gewerkt.

Hoe is het nu?

Rochelle, Lydia en Rhea (februari 2022)

Rochelle en Rhea zijn nu vijftien en dertien jaar oud. Het gaat goed met de meiden en hun moeder. Rochelle zit in de vijfde klas en Rhea in de tweede klas van de middelbare school. Moeder Socorine is trots op haar kinderen en heel dankbaar dat de dochters dankzij Stichting PASpoort de kans hebben gekregen om naar school te gaan.

Wil je ook iets betekenen voor een gezin?

Er zijn nog zoveel voorbeelden van gezinnen die de steun nodig hebben om een toekomst te kunnen geven aan hun kinderen. Mocht je daar een bijdrage in willen en kunnen leveren, dan is een periodieke gift een mogelijkheid. De gift is volledig aftrekbaar van je belastbaar inkomen. Dat wil zeggen dat je meer geld geeft aan Stichting PASpoort dan dat je netto kwijt bent. Daarbij is een periodieke gift een fantastische steun waarmee de stichting voor een langere tijd werk uit kan voeren. Omdat onze stichting kleinschalig is, komen alle donaties rechtstreeks bij de arme gezinnen in India terecht.

Geef je liever een eenmalige donatie? Daar zijn we - uiteraard - ook erg blij mee. Kijk op deze pagina voor meer informatie of open Tikkie!

Vorige

Gigantisch bedrag opgehaald met Capriole Cycling