Hoogtepunten uit 2015

In 2015 is een absoluut hoogtepunt het zomerkamp waarbij Peter, Emy, Joyce en Paul een paar weken verbleven. Ook is het goed om te laten zien wat Stichting PASpoort voor belangrijke rol speelt na een zwaar regenseizoen. De stukken hieronder zijn geschreven door Peter Ultee.

24 mei 2015 - Het is niet te geloven, we zijn al bijna een week thuis na een bijzonder geslaagde missie. Ja, het was warm, vermoeiend, druk, emotioneel, maar opnieuw hartverwarmend. Wat hebben we allemaal genoten, de kinderen, de ouders, maar ook Joyce, Paul, Emy en ik. We zijn amper thuis en we missen het al weer. Lydia, die organiseert, Jane, die commandeert, zij spelen opnieuw een belangrijke rol in het mooie werk, dat Stichting PASpoort mag doen. De manier waarop Joyce, ook deze keer, alles perfect heeft voorbereid, geeft veel vertrouwen in de toekomst van dit project.

Zowel de eerste als de tweede groep kinderen waren heel enthousiast en hebben ons kaartjes geschreven met de vraag of er volgend jaar weer een Summercamp wordt georganiseerd. Meer motivatie hebben we niet nodig.

Dat in het weekend, voor mij totaal (on)verwacht, mijn verjaardag werd gevierd, waarbij vrijwel alle kinderen en ouders op af kwamen, is onvergetelijk. Er is gezongen, voordrachtjes, dansjes en spelletjes, allemaal heel aandoenlijk en lief.

Een van de vrouwen was ‘s-morgens om vijf uur al naar de kerk gegaan, (1,5 uur lopen !) om wijwater te halen, daarmee heeft ze me gezegend en mijn buik mee ingewreven, de fles met wijwater moesten we meenemen naar huis en dat ritueel, elke week op vrijdag, herhalen, dan zal ik zeker genezen en weer terugkomen naar India. Geen probleem als de fles dreigt leeg te raken, gewoon kraanwater erbij en aangelengd werkt het net zo goed. De fles is natuurlijk meegegaan in de koffer. Ze heeft me overtuigd. Overigens de verjaardagscake, die ik mocht aansnijden en daarna plotseling is verdwenen, zag er overheerlijk uit. Ik heb zo’n idee waar die gebleven is, maar wij hebben er in ieder geval niet van geproefd.

Hieronder volgen nog een aantal foto’s die een indruk geven van wat er zoal gebeurd is en wat er inmiddels al weer op stapel staat aan nieuwe projecten. Zowel sponsorprojecten als sanitatie- en verbouwprojecten.

Namens iedereen heel veel dank aan alle sponsoren, die dit mooie en dankbare werk mogelijk maken. Soms horen we “een druppel op een gloeiende plaat” maar bedenk dan dat iedere regenbui begint met een druppel !

Waterleiding voor de buurt, geen afvoer, ook dit is onderdeel van het sanitatieproject

06 oktober 2015 - Nu het regenseizoen naar het einde loopt, komt in Goa het leven weer op gang. De vele regens hebben schade toegebracht aan de oogst, maar door het vele handwerk op het land hebben de vrouwen toch nog kunnen oogsten.

Super was het bericht dat alle sponsorkinderen genoeg resultaten hebben gehaald op school en dus allemaal over zijn naar het volgende leerjaar.

De rekening van de ziektekostenverzekering voor komend jaar is ook weer betaald, dat is dan weer een geruststelling, nu maar hopen dat we er geen gebruik van moeten maken.

De sanitatie projecten zijn ook weer opgestart, helaas niet allemaal zonder problemen. Voor het gezin van Juliette hebben we de werken tijdelijk moeten stopzetten, op het moment dat de materialen, zoals zand, stenen, etc werden gelost, is er door de buren bezwaar gemaakt, zij claimen ineens recht van overpad en dat moeten we nu eerst juridisch laten nakijken, om achteraf geen problemen te hebben. Jaloezie speelt vaak een rol en mogelijk dat we met een tegemoetkoming de zaak kunnen gladstrijken, we zullen zien.

Lester laat vol trots de nieuwe muur zien.

Nu het werk voor Juliette stil ligt gaan we ons richten op de werken in Margao bij Soccorine. Daar is het papierwerk compleet en eind November kunnen we beginnen met het slopen van het bestaande bouwwerk. Alle materialen mogen we opslaan in de tuin van de buren en Soccorine en de twee kindjes kunnen tijdens de bouw bij een tante logeren, die in de buurt woont.

De aannemer Fortunato heeft woord gehouden en gratis een afscheidingsmuur gebouwd rond het huisje van Educian.

Vorige

Hoogtepunten uit 2016