Hoogtepunten uit 2020

September 2020 - Dit jaar heeft voor heel veel mensen in het teken gestaan van covid-19, heel de wereld staat stil, zo ook de levens van de mensen in India. Doorgaans hebben deze mensen het al zwaar maar nu zijn heel veel mensen ook hun werk kwijtgeraakt omdat dit vooral uit dagloon bestaat heeft het alles nog zwaarder gemaakt. De scholen zijn sinds maart niet meer terug opengegaan en de kinderen krijgen online lessen waar mogelijk.

Begin eind maart werd ons al snel duidelijk dat ons geplande bezoek aan India in mei 2020 niet kon doorgaan, nog even de hoop gehad dat het misschien in November ging lukken maar ook dat werd snel duidelijk dat er voor 2020 geen reis naar India mogelijk was.

Vanuit Nederland hebben we toen gekeken wat we konden betekenen en wat er nodig was voor onze
PAS-leden. Gezinnen en alleenstaande vrouwen met jonge schoolgaande kinderen hadden onze hulp hard nodig, toen hebben we besloten om extra geld vrij te maken zodat er daar waar mogelijk gezorgd kan worden voor de mensen. We zijn een COVID food program opgestart.

Hiermee hebben we gezorgd dat gezinnen de nodige voedingsproducten kregen waar ze weer een tijd van kunnen eten, maar ook spullen zoals maskers, babymelk, emmers om water te kunnen bewaren.

Kerst staat dit jaar nog meer in het teken van gezond en dankbaar zijn en dat we dit kunnen vieren met onze naasten en geliefden.

Ook in India is kerst een echt familiefeest en een speciale periode waar “samen” vieren centraal staat. Ook hier is men dankbaar ook al is het leven niet altijd makkelijk en voor velen elke dag weer een strijd om te overleven. Zoals elk jaar willen we deze groep mensen dan ook iets extra’s geven en dit doen we weer door middel van onze kerstmand-actie.

Van onze maatschappelijk medewerksters ter plaatse Lydia en Jane horen we dat de mensen daar weer hopen op onze steun. Daarom vragen wij uw hulp zodat wij uit uw naam een kerstmand mogen schenken zodat een gezin in nood ook kerst kan vieren.

Zoals voorgaande jaren zorgen wij ervoor dat uw naam (indien u dit wenst) met een persoonlijke kerstboodschap op de mand komt te staan. Zo geeft u diegene die dit echt nodig hebben een prachtig en persoonlijk kerstcadeau.

De spullen voor de kerstmand worden zoals altijd ingekocht bij de plaatselijke winkels. Ons streven is meer dan 300 gezinnen blij te maken met dit waardevolle geschenk wat we op 24 december in de sfeer van kerstmis zullen overhandigen.

Dit jaar vullen we de mand weer met nodige gebruikelijke levensmiddelen zoals rijst, groenten, aardappelen maar ook een kerstcake en een heerlijke verse kip, iets wat je bij deze gezinnen normaal nooit zult vinden.

December 2020 - Fantastisch om te zien hoe veel mensen ook dit jaar Stichting PASpoort een warm hart toedragen. Vrienden, familie, collega’s, vrienden van vrienden en uit allerlei hoeken hebben we donaties gekregen voor de kerstactie 2020! Geweldig zonder jullie kunnen we dit niet mogelijk maken.

Gisteren en vandaag hebben Lydia met haar teams van vrijwilligers in Goa heel veel gezinnen blij gemaakt met een kerstgeschenk, dit jaar verdeeld over 2 dagen om de aantallen die langskomen bij ons wat meer te verspreiden. De dank was groot, misschien nog wel groter als andere jaren. Omdat ook deze lieve mensen misschien niet hadden verwacht dat we het dit jaar weer mogelijk konden maken.

Kerst in deze bijzonder tijd van het jaar waar we dit jaar niet zoals andere jaren ‘’samen’’ kunnen zijn met vrienden en familie, maar we hebben een warm dak boven ons hoofd, een mooi versierd en verlicht huis en zitten een komende dagen vast aan een heerlijk gevulde tafel.

Contact met Lydia over 2021

PASpoort in de media