Naar India: zomerkamp & Dental Camp 2023

De tijd vliegt, want het is alweer een jaar geleden dat Joyce samen met haar partner en dochter richting India vloog. Gelukkig staat er weer een nieuwe reis op de planning, want 18 april pakken ze hun koffers en vliegen ze naar Goa. Wat ze gaan doen? We vroegen het aan Joyce.

Dochter Olivia bezig met de knutselwerken voor India

Jullie gaan naar India voor onder andere de organisatie van het zomerkamp voor de kids?

Klopt! In 2014 is het idee ontstaan om een summercamp te organiseren, dus dat doen we al bijna tien jaar. Van eind april tot begin juni hebben de kinderen in India zomervakantie. Helaas is een zomervakantie voor de kinderen daar niet zoals een vakantie die wij in Nederland onze kinderen kunnen geven. Kinderen zitten vaak lange dagen alleen thuis en hebben letterlijk niks om te spelen. Hun ouders zijn lange dagen van huis om geld te verdienen. Dat zagen wij en zo is het idee ontstaan om leuke en educatieve dingen te organiseren in die weken voor de kinderen.

Mooi initiatief! Hoe gaan de voorbereidingen?

Het gaat goed! Het is fantastisch om te doen, maar het vraagt wel de nodige voorbereiding en daar komt gezonde stress bij kijken. We kunnen niets aan het toeval overlaten en denken dus altijd twee stappen vooruit. Hier in Nederland bedenk ik dingen die we kunnen doen en vervolgens maak ik een aantal voorbeelden om te zien hoe het werkt en/of wat anders moet.

Dan kijken we wat we uit Nederland mee moeten nemen en wat we in India kunnen kopen of laten bezorgen. Om een idee te geven: dit jaar maken we iets met een kussentje en daarvoor hebben we voor 50 kinderen kussenvulling nodig. Dat kan niet mee in de koffer, dus onze vaste kracht Lydia is flink op zoek gegaan maar helaas zonder succes. Uiteindelijk hebben we het besteld en laten we het bezorgen in India, dus dat is dan altijd spannend. Want komt het aan? Gelukkig is dat gebeurt en kan plan B weer in de kast.

Dorota & Joyce

Haha, gelukkig! En dit jaar is er nog een extra activiteit. Een Dental Camp. Wat goed! Wat houdt dat in?

Klopt, alsof we het nog niet druk genoeg hadden haha. We organiseren dit jaar gelijktijdig aan de twee zomerkampen ook een Dental Camp. Het belang van een goede mondgezondheid heeft veel invloed op de algehele gezondheid. Dat begint bij goed poetsen, maar hoe moet je nu echt goed poetsen? En welke tandenborstel gebruik je daarvoor?

Heel belangrijk. Wat gaan jullie doen tijdens het Dental Camp?

We gaan eerst controles doen met de mondhygiënist waarbij we focussen op het voorkomen van gaatjes en tandvleesaandoeningen. Verder brengt zij ook de conditie van het tandvlees en kaakbot in kaart en geven we voorlichting over de gebitsverzorging. Hoe ontstaan er gaatjes? Wat is het effect van voedingsgewoonten op het gebit? Echt een stukje educatie voor de kids én moeders. Vervolgens gaan we ook goed oefenen: hoe houden we een tandenborstel vast, wat is het belang van de 3 B’s (binnenkant, buitenkant en bovenop) en hoe lang poets je?

Oefenen, dat wordt vast leuk. Daar heb je denk ik een hoop spullen voor nodig?
Ja zeker haha, zo’n 600 tandenborstels en tandpasta voor kinderen en volwassenen. Daarnaast moeten alle instrumenten voor de controles aanwezig zijn, zoals spullen voor gebitsreiniging, mondkapjes, handschoenen, tandplakverklikkers en zandlopers voor het bijhouden van 2 minuten zodat de kids precies weten hoelang ze moeten poetsen.

Dat is nogal een organisatie. Volgens mij mede mogelijk door een speciale vrijwilliger in het bijzonder?

Zeker, heel bijzonder. Dorota gaat met ons mee. Zij is mondhygieniste van beroep. We zitten samen in de Rotary Club in Oostburg en zo is ooit op een dinsdagavond het idee ontstaan om dit samen in India te doen. Fantastisch dat ze dit gaat doen voor de stichting.

Natuurlijk is het belangrijk om na het werk van Dorota ook deze zorg op te blijven volgen. Daarvoor werken we samen met een tandarts in India, waar we mensen naar door kunnen verwijzen als ze meer zorg nodig hebben.

Wat ontzettend lief van Dorota. En ook de giften zijn van groot belang?

Zeker. Vorige zomer hebben drie collega’s van Capriole Coffee Service een geweldig prestatie gedaan. Met de fietstocht die ze hebben afgelegd van ruim 300 kilometer in één dag is een bedrag van ruim €5800,- opgehaald. Een deel van dit bedrag draagt bij aan het Dental Camp.

Super zeg. En als laatste vraag; op social media zagen we ook heel wat knutselwerken. Waar is dat voor?

Haha, we zijn inderdaad samen met mijn dochter al flink aan het knutselen geweest. Om te voorkomen dat we zelf de hele dag met onze mond open moeten zitten, hebben we een XXL-gebit gemaakt. Het gebit is vooral om goede voorlichting over gebitsverzorging te kunnen geven. Dit hebben we gemaakt van lege flessen en zo kunnen de 32 tanden mee het vliegtuig in.

Wij kijken er onwijs naar uit. Je kunt ons volgen via Instagram en Facebook. Ook publiceren we na afloop een verslag op deze website.

Terugblik op Summer & Dental Camp 2023

Bijzonder bezoek aan India